יום שישי, 30 באוגוסט 2013

ספרי ילדים ברוח היהדות – דר' רותי קלמן


"סתם ילדה רגילה – זו אני, בתיה. תלמידה די חרוצה, משתדלת לעזור לאמא. ילדה כמו כולם. אבל אל תדאגו, אני לא מתכוננת לספר לכם על עצמי. הסיפור הוא על אחי בנצי. נו, אתם בטח שואלים, ומה מעניין כל כך בבנצי? אוהו, אני ממש לא יודעת מאיפה להתחיל... מהחטיפה, אולי? מהמרגלים? או שמא מהמסיונרים?"

כך מציגה בתיה, הילדה המספרת, את הסדרה לילדים: "החבורה של בנצי", מאת שפרה גליק (לעיתים מופיע שם הסידרה ולעיתים – לא). באחד מספרי הסידרה, הנקרא: "עלילותיו של בנצי", שהגיע אלינו לספרייה, מספרת בתיה על אחיה, שקטן ממנה בשנה. הוא ילד מתחשב, שנרתם לעזרה כשצריך, בבית ומחוצה לו, ובעיקר, בנצי הוא ילד חכם, מתוחכם, ובעל דמיון מפותח ביותר. שהוא מנצלו כדי להציע נושאים לשיעורי חיבור לאחיותיו, או להמצאות למיניהן. מין כזה ילד שאפשר להגיד עליו את המשפט: "הראש היהודי ממציא לנו פטנטים".

אהבתו של בנצי לספרים כבשה, כמובן, את ליבי (איך לא). באחד הפרקים מבקש בנצי מהוריו לקנות לו אנציקלופדיה כמתנת יום הולדת. כשההורים תוהים מדוע דווקא אנציקלופדיה ולא ספרי קריאה, מסביר בנצי שספרי קריאה הוא יכול להשיג מהספרייה, אבל אנציקלופדיה הוא לא יכול לשאול מהספרייה, ויש לו בעייה לקרוא בה באריכות, שלא בביתו.
ההורים מתאמצים וקונים לו בתנאי שייתן לכל בני המשפחה להשתמש בה, וראוי לציון הוא היחס הטוב שהוא מגלה בשמירה על מתנתו החדשה. ואם בענייני הספרייה עסקינן, הרי בספר "מבצע ההצלה של בנצי" מאותה הסידרה, אנו מגלים עד כמה חשובה, לכל המשפחה של בנצי, הספרייה השכונתית, השייכת למשפחת נעמן. זוהי ספרייה שאין בה פינות מקושטות וכורסאות צבעוניות רכות, ואפילו חלון אין שם, אבל יש שם... "הרבה הרבה מדפים, מהרצפה עד התקרה, עמוסים בספרים – ספרים מכל הסוגים: דקים ועבים, קלים וקשים, מצחיקים ורציניים, מותחים ומרגשים, וזה מה שחשוב." דברי בתיה, המציגה את ראייתו של בנצי, אך גם את אהבתה שלה לספרייה.

משפחת נעמן, שבבעלותה נמצאת הספרייה השכונתית, עומדת לסגור אותה. המחשבה שהספרייה תיסגר משאירה את בנצי ללא נשימה. כאן נכנסת החבורה של בנצי לפעולת הצלה, שאותה כמובן תוכלו לקרוא בספר "מבצע ההצלה של בנצי".
גם בספר: "אמא שלי ושל עוד כמה" מאת רות הלוי, אנו מגלים שהמספר הוא ילד, אלקנה בן ה-11. אביו של אלקנה הוא תלמיד ישיבה, ואמו, מורה במקצועה, מטופלת בעוד ארבעה ילדים מלבדו. אחותו הקטנה, שירי, היא עדיין תינוקת, ואינה מאפשרת לאם לצאת לעבודה בבית הספר. לכן, מחליטים ההורים שהאם תפתח משפחתון לתינוקות בביתה כדי לשפר את מצבם הכלכלי. בעיניים של ילד, אנו לומדים כיצד משפיעה עבודתה החדשה של האם על אורח החיים של ילדי המשפחה.
הם לומדים לקום מוקדם יותר, לסדר את חדריהם, להדיח כלים בתורנות, ולעשות תורנויות גם על התינוקות, כדי שאם המשפחה, תוכל לשבת עם משפחתה לאכול, וגם תוכל לנוח מעט.

אנו למדים כיצד הם נרתמים לעזרה, וכיצד ארבעה תינוקות חדשים נכנסים בטבעיות לליבם של בני המשפחה. כל דבר חדש שהתינוקות עושים מלהיב ומשמח אותם, כאילו היו אלה ילדי המשפחה: הצעד הראשון, הדיבור התינוקי ההופך לדיבור של ילד, לידות אחים והתגובות של התינוקות לאחיהם ואחיותיהם החדשים, ועוד מצבים אנושיים אחרים כגון: כיצד הם פותרים את תגובות השכנים לרעש בצהריים, וכיצד עוזרים ילדי המשפחה גם בהאכלת התינוקות, במשחק ובארגון המשפחתון.
אחד ממשפטי המפתח של המשפחתון הוא: "במשפחתון אל תהיה צודק, תהיה חכם!". על משקל הזהירות בכבישים, גם במשפחתון, לא תמיד נוהגים התינוקות בהיגיון, ואז לומדים הילדים כיצד לנהוג.
נעמה, רחלי, יצחק וחננאל, ילדי המשפחתון, מלמדים את ילדי המשפחה על רגישות ונתינה, נאמנות ומסירות, ובתוך כך גם את הקוראים הצעירים.

קריאה נעימה.
ד"ר רותי קלמן
מנהלת הספרייה העירונית דימונה
למאמרים נוספים היכנסו לבלוג ספריית דימונה לחצו כאן

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה